ŞİLE’DEKİ ELİM DENİZ KAZASINA İLİŞKİN ŞAŞIRTAN GERÇEKLER

ŞİLE’DEKİ ELİM DENİZ KAZASINA İLİŞKİN ŞAŞIRTAN GERÇEKLER

27 Ekim 2017 tarihinde Gemlik limanından hareketle yüklediği 2.800 ton dökme demir tozunu Karadeniz Ereğli’ye götürürken Şile’nin 7 mil açıklarında batan “Bilal Bal” adlı yük gemisinde yaşamını kaybedenlerden 7 kişinin cesedine ulaşılabilmişti.

01 Kasım 2017 tarihinde sabaha karşı radar alanından çıkan gemiden 04:00 civarında sinyal alınmaması üzerine Deniz Kuvvetleri Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğünce arama kurtarma çalışmalarına başlanmıştı.

Her ne kadar geminin 10 kişilik mürettebatı olduğu açıklanmışsa da aslında mürettebat listesinde bulunan Gemi Kaptanı dahil 3 kişinin gemide bulunmadığı ve bunun yan ısıra mürettebat listesinde bulunmayan 1veya 2 kişinin de gemide bulunduğu basında yer almıştı.  Gemide bulunmayan Kaptanın avukatı açıklama yaparak süresi dolan sertifikaların kullanılmış olabileceğini ve Cumhuriyet Savcılığına suç duyurusunda bulunduklarını belirtmiştir.  Geminin doğru olmayan mürettebat listesiyle ne şekilde yola çıkabildiği kazayla ilgili önemli sorulardan biridir.

Mürettebatın kapılar açılmadığı için geminin içerisinde mahsur kalarak yaşamlarını yitirdikleri ifade edilmişti.

Geminin yetki belgesinin sınıflandırma kuruluşu tarafından 2011 yılında iptal edildiği belirtilmişti.

Deniz seviyesinden yaklaşık 80 metre aşağıda bulunan batık gemide arama kurtarma çalışmaları sonuçlandırılamamış ve 2 kişinin cesetlerine ulaşılamamıştı.

Faciaya ilişkin soruşturma tamamlanmış ve Anadolu Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından iddianame hazırlanmıştır.  Özetle;

Bilirkişi raporuna göre gemi ekonomik ömrünü tamamlamış bir hurda idi ve batma nedeninin olay anındaki hava koşullarıyla ilgisi yoktu.

Şüpheli gemi kaptanı hiçbir zaman gemide bulunmadığı gibi gemiadamı ve sağlık cüzdanlarını kiralamıştı.

Gemi sahibinin gemiyi en önemli 2 personel olan Kaptan ve Başmakinist bulundurmaksızın sürekli sefere çıkardığı anlaşılmıştır.  Bu şekilde sefer çıkmaması gereken bir geminin tüm yetersizliklere karşı seferlerini sürdürüyor olmasında ilgili idarenin de denetim görevinin ihmali nedeniyle sorumluluğunun olduğu kaydedilmiştir.

Sonuç olarak şüpheli 8 kişinin “taksirle birden fazla kişinin ölümüne neden olma” suçundan 2 yıldan 15 yıla kadar hapisle cezalandırılması istenmiştir.